کش کاغذی

انواع کش کاغذی از منسوجات کم ضخامت، انعطاف‌پذیر و قابل اتساعی هستند که از کنار هم قرارگرفتن الیاف الاستیک تشکیل شده‌‌اند. این الیاف الاستیک توسط پوششی از جنس پنبه، نایلون، پلی‌استر و یا دیگر انواع الیاف مصنوعی در کنار هم نگه‌داشته می‌شوند.

این پوشش خارجی یک پوشش یکپارچه است و در افزایش مقاومت کششی و سایشی کش، نقش مهمی را بازی می‌کند. این نوع کش، نرم و در عین حال محکم و سبک است و در اثر دوزندگی خاصیت و ویژگی‌های خود را حفظ می‌کند.

کاربرد کش کاغذی می‌تواند هم به صورت دوخت مستقیم به پارچه باشد و هم در محل‌های در نظر گرفته شده در پوشاک، جای گیرد. بیشترین خرید کش کاغذی توسط فعالان صنعت پوشاک صورت می‌گیرد.

انواع کش کاغذی :

ویژگی و کاربرد کش کاغذی بر اساس اجزای تشکیل دهنده آن تعیین شده و در پروژه‌های مختلف خیاطی و دوزندگی به کار گرفته می‌شوند. انواع این کش ها، بر اساس نوع الیاف به کار رفته در آن رده‌بندی می‌شوند.

کش کاغذی با الیاف لاستیکی از رایج‌ترین و فراوان‌ترین انواع کش کاغذی در بازار است. در این نوع کش، الیاف طویل لاستیکی درون غلافی پهن از الیاف طبیعی یا مصنوعی قرار می‌گیرند. رنگ‌بندی متنوع این کش ها در کنار در دسترس بودن پهنا و طول مختلف، کش لاستیکی را به گزینه اول تولیدکنندگان پوشاک و منسوجات در خرید کش کاغذی، تبدیل کرده است. خاصیت کشسانی این نوع کش، بر اثر سوراخ شدن در حین فرایند دوزندگی، از بین نخواهد رفت. از این رو می‌توان در فرایند تولید، آن را مستقیماً بر روی پارچه دوخت و این ویژگی کاربرد کش را گسترش داده است.

کاربرد کش کاغذی لاستیکی با ضخامت و توان کشسانی بالاتر، در تولید محصولاتی است که ظرافت و پایداری کارکردی را همزمان با هم طلب می‌کنند. تولید محصولاتی مانند پرده‌ها و روتختی‌های ظریف و لاکچری، کیف‌ها و ساک‌های ویژه حمل اشیا و ابزارهای گران قیمت و حساس مانند جواهرات و زیورآلات، قطعات و دستگاه‌های الکترونیکی، رایانه و ادوات اپتیکی، همگی از موارد کاربرد آن ها هستند.

اگرچه اغلب کش کاغذی از الیاف لاستیکی ساخته می‌شوند اما کش‌هایی هم وجود دارند که در ساخت آن‌ها تنها از مواد لاستیکی استفاده نشده است. ساختار این نوع کش‌های مرکب از دو یا چند نوع الیاف الاستیک با درصدهای مختلف، تشکیل شده است. خرید کش کاغذی مرکب بیشتر توسط افرادی که به لاتکس (ماده اولیه لاستیک)، حساسیت دارند، انجام می‌شود.

میزان کشسانی کش  به درصد الیاف لاستیکی به کار رفته در آن، رابطه مستقیم دارد. به طورکلی، هرچه الیاف لاستیکی بیشتری در ساختار کش به کار رفته باشد، کش، قابلیت کشسانی بیشتری را از خود به نمایش خواهد گذاشت.

متداول‌ترین انواع کش کاغذی مرکب، مخلوطی از الیاف لاستیکی و الیاف پلی‌استری را در خود دارد.  الیاف پلی‌استر با مقاومت بالای خود در برابر بسیاری از مواد شیمیایی، انبساط و انقباض، کشش، چین و چروک، ساییدگی و فرسایش، به گزینه مطلوب برای تولید انواع کش تبدیل شده‌اند. این الیاف بسیار قوی و سبک هستند و به راحتی رنگ می‌شوند. الیاف پلی‌استر آب را جذب نمی‌کنند و زود خشک می‌شود، به همین دلیل به عنوان عایق رطوبتی برای الیاف دیگر استفاده می‌شوند.

از همین رو، کش‌های تولید شده با الیاف پلی‌استری نسبت به لکه‌ها مقاومت بالایی دارند و می‌توان آن‌ها را به راحتی شسته و خشک کرد. علاوه بر این، کاربرد کش کاغذی لاستیکی- پلی‌استری در البسه‌ای که برای استفاده در شرایط شرایط آب و هوایی سخت تولید شده‌اند، گزینه‌ای بسیار مناسب است. خرید کش کاغذی لاستیکی- پلی‌استری بیشتر توسط تولید کنندگان البسه و تجهیزات نظامی، کوهنوردی و آتشنشانی و … صورت می‌پذیرد.

از دیگر انواع این کش ها مرکب می‌توان به کش‌های حاوی الیاف لاستیکی و نایلونی اشاره کرد. الیاف نایلونی قابلیت ارتجاع، لطافت و درخشندگی بالایی را به منسوجات می‌بخشند. کش کاغذی حاوی الیاف نایلونی بسیار با دوام است و از مقاومت بالایی در برابر انبساط، انقباض، کشش، چین و چروک، ساییدگی و فرسایش برخوردار است.

این کش آب گریز است و به شکل ایده آلی آب را به سطح خارجی خود که عمل تبخیر به سرعت شکل می‌گیرد، انتقال می‌دهد. اما باید در نظر داشت که  آنها حاوی نایلون دیر‌تر از کش‌های حاوی پلی‌استر خشک می‌شوند و به این دلیل است که مقداری هر چند اندک از آب را جذب می‌کند.

کاربرد کش کاغذی حاوی نایلون بیشتر در تولید لباس و تجهیزات شنا و غواصی، تجهیزات غریق نجات و لباس‌های زیر زنانه، است. این نوع کش در برابر شستشو در ماشین لباسشویی مقاوم اما نسبت به حرارت، حساس است. لباس‌های دارای این نوع کش را باید با درجه حرارت متوسط، اتو کرد تا آسیب نبینند.

امروزه استفاده از الیاف لاکرا در تولید انواع کش کاغذی گسترش یافته است. الیاف لاکرا یا اسپاندکس در پروسه تولید همانند الیاف دیگر به کش اضافه می‌شوند. قابلیت کشسانی بالای الیاف لاکرا سبب می‌شود تا این کش ها حتی تا سه برابر طول اولیه خود کش بیاید و سپس به راحتی به حالت اولیه خود بازگردد. علاوه بر این، وجود لاکرا در کش  باعث افزایش استحکام و پایداری کش می‌شود. کاربرد کش لاکرایی بیشتر در تولید البسه‌ای است که تحرک‌پذیری و کشسانی بالایی را در کنار استحکام، ارائه می‌دهند. در تولید البسه و پوشاک ورزشی و ایروبیک، به طور گسترده از انواع کش های کاغذی لاکرایی بهره گرفته می‌شود. در خرید کش های کاغذی علاوه بر ویژگی‌های فیزیکی، ظاهر و رنگ چشم‌نواز کش نیز مؤثر است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *