کش ماسک

کاربرد کش ماسک در ثابت نگه‌داشتن ماسک تنفسی در طول فعالیت‌های روزانه، بر کسی پوشیده نیست. سالانه افراد زیادی برای محافظت از ریه‌های خود در برابر ذرات آلاینده و گرد و غبار موجود در هوا، بیماری‌های تنفسی شایع مانند آنفولانزا و دیگر بیماری‌های عفونی، از ماسک تنفسی استفاده می‌کنند. ماسک‌های تنفسی از لحاظ کاربرد و ویژگی‌ها دارای انواع مختلفی هستند. از رایج‌ترین آنها می‌توان به ماسک صورت یا ماسک کاغذی، ماسک پزشکی یا ماسک سه لایه و ماسک فیلتردار اشاره کرد.

سه روش مختلف برای نصب ثابت نگه‌داشتن ماسک‌ها بر روی صورت وجود دارد. محبوب‌ترین آنها از استفاده کش است. در این روش، انواع کش ماسک به صورت حلقه به ماسک وصل شده و به دور گوش قرار می‌گیرند. در روش دیگر ماسک با استفاده از چهار تسمه پارچه‌ای که در پشت سر گره می‌خورند، بر روی صورت قرار می‌گیرند. در روش سوم، ماسک به وسیله یک نوار الاستیک به صورت متصل می‌شود.

انواع ماسک:

ماسک صورت یکی از انواع ماسک‌های پزشکی بوده و ماسکی یک بار مصرف است که برای حفاظت از محیط روی دهان و بینی قرار می‌گیرد. یک ماسک به صورت متداول از یک، دو و یا سه لایه بافت پارچه مانند ساده یا تادار تشکیل می شود. کاربرد کش ماسک در این ماسک‌ها تثبیت ماسک بر روی صورت است. این ماسک معمولا از کاغذ یا پنبه تهیه می شود. ماسک های صورت برای اهداف مختلفی در دسترس هستند. برای مثال، ماسک صورت هایی هستند که برای حفظ بهداشت در حین تهیه غذا استفاده می شوند، و معمولا «ماسک های کاغذی» نامیده می شوند که برای اهداف پزشکی از جمله جلوگیری از بیماری های عفونی و … مناسب نیستند. در خرید کش ماسک برای این نوع ماسک‌ها، از هر نوع الیاف الاستیکی می‌توان استفاده کرد. هر چند توصیه می‌شود تا از از الیاف با کاربرد کش ماسک، در فرایند ساخت استفاده شود.

ماسک جراحی از پارچه یا مواد دیگر از قبیل پلی پروپیلن ساخته می شود و کارکنان بخش پزشکی برای جلوگیری از انتقال ارگانیسم‌های هوابرد در طول جراحی از آن استفاده می‌کنند. این ماسک را باید بعد از یک بار مصرف، دور انداخت و نمی‌توان آن‌ها را شسته و یا بازیافت کرد. کاربرد کش ماسک در این ماسک‌ها تثبیت ماسک بر روی صورت و ایجاد اطمینان از باقی‌ماندن ماسک در طول زمان مورد استفاده است. خرید کش ماسک مناسب برای این نوع ماسک بسیار ضروری است و می‌بایست از الیاف الاستکی استفاده کرد که برای کاربرد کش ماسک تولید شده‌اند.  بیشتر ماسک‌های جراحی از سه تکه چین خورده استفاده می‌کنند  تا کاربر بتواند ماسک را طوری پهن کند که منطقه‌ای را از بینی تا چانه بپوشاند.

لوازم تولید ماسک پزشکی

ماسک های جراحی از پارچه های ضد رطوبت مانند پروپیلن لایه ای pp  با سه لایه تولید می شوند، که یکبار مصرف و غیرقابل شستشو هستند. این ماسک‌ها به صورت ساده یا تادار، موجود هستند و  با انواع کش ماسک به دور گوش و روی سر ثابت می‌شوند. قسمت جلویی ماسک حالت انعطاف پذیری دارد، براحتی توسط یک فنر فیکس کننده روی نوک بینی با فرم صورت منطبق می شود. نوع دوخت در تولید این ماسک 3 لایه، تکنولوژی التراسونیک یا همان سیستم گرمایی با درجه ی حرارت 80 درجه ی سانتی‌گراد می باشد.

کاربرد کش ماسک با کیفیت در ساخت انواع ماسک به اندازه استفاده از پارچه‌های محافظ اهمیت و ضرورت دارد. اگرچه خرید کش ماسک ارزان قیمت و غیر استاندارد می‌تواند صرفه اقتصادی را برای تولید کنندگان تجهیزات پزشکی به همراه داشته باشد، اما طول عمر پایین و پارگی ناگهانی همراه با ناتوانی چنین کش‌هایی در نگه‌داشتن ماسک بر روی صورت، ماسک تولیدی را غیر استاندارد خواهد کرد. بنابراین در خرید کش ماسک رعایت برخی ویژگی‌ها و استانداردهای اولیه ضروری است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *